Ook in 2019 mochten we muzikaal gezien fier zijn op onze Belgische landgenoten. Een release die er voor mij persoonlijk uitsprong was Iter In Tenebris van Empusae. Een artiest die steevast garant staat voor torenhoge kwaliteit wist op dit album dat een onderdeel was van het prestigieuze Consouling In Residence concept zichzelf zowaar te overtreffen.
Kortom, de ideale gesprekspartner om het muziekjaar 2019 mee af te sluiten.
DE: Allereerst wil ik je feliciteren met Iter In Tenebris, dat wederom een prachtig totaalspektakel is geworden. Het album verscheen vrij snel na Lueur en telkens wanneer ik denk dat je jezelf niet meer kan overtreffen, bewijs je het tegendeel. In mijn review schreef ik dat je het dark ambient genre naar een hoger niveau tilt, en daar meen ik elk woord van. Kom nu maar voor de dag ermee, wat is dat geheime recept waar jij een patent op lijkt te hebben? :)
NVM: Dank je voor deze woorden. Ik kan enkel zeggen dat mijn laatste twee albums het resultaat zijn van een pact met mijn demonen. Verder hoeven we niet te zoeken denk ik.
DE: Iter In Tenebris werd uitgebracht in het kader van Consouling in Residence, waarvan jij samen met Monnik en dustbug deel van uitmaakt. Een ambitieus project, dat onder andere zichzelf de vraag stelt hoe een platenlabel zich kan aanpassen aan het snel veranderende muzieklandschap. Hier zomaar pasklare antwoorden op geven is onbegonnen werk, maar wat zijn jouw ideeën als muzikant, en hoe ervaar je het Consouling concept?
NVM: Wat Consouling Sounds op poten heeft gezet en nog in petto heeft voor de toekomst is het logische gevolg van hoe een label zou moeten evolueren. Ze zijn ongelofelijk vindingrijk, ambitieus en gepassioneerd. Ik ben trost om daarvan deel uit te maken.
We hebben zo goed als carte blanche gekregen om ons concept uit te werken (Augmented Reality artwork) en volledig ons ding te doen, met wat bijsturing waar nodig was. Het is heel aangenaam om met zo menselijke én tegelijkertijd professionele mensen samen te werken. En chapeau voor wat ze gedaan hebben want Consouling in Residence is veel meer dan enkel 3 releases uitbrengen. Elke release heeft zijn eigen limited edition concept, waarvan veel denk- en opzoekwerk voor nodig was. Veel interne meetings, ook met externe artiesten/partners met wie we hebben samengewerkt. Een reeks optredens op poten zetten (volgend jaar komen er nieuwe events bij op verschillende locaties). Heel veel PR en promotie. Dit alles gecombineerd met vele andere events (24 hours of deep listening, etc) en releases van andere artiesten en nog een winkel en webshop beheren. Het was op bepaalde momenten vrij chaotisch en we hebben allen veel bijgeleerd hoe het in de toekomst nog beter te doen (dit is nog maar het begin).
DE: Op Iter In Tenebris reken je af met demonen, laat ons hier wat dieper op ingaan. De eerste demon is Shabriri. In de Joodse folklore de duivel van blindheid. Een logische keuze na het noodlot dat jezelf getroffen heeft. Je leven kreeg door je oogaandoening plots een dramatische wending. Ondertussen zijn we een tijdje verder, hoe ga je er ondertussen mee om, en hoe is je toekomstbeeld?
NVM: Het is heel moeilijk om ermee om te gaan om eerlijk te zijn. Mijn zicht is de laatste maanden vrij veel achteruit gegaan. Het is niet evident om het gewoon te worden aangezien de aandoening met de tijd erger wordt. Ik kan dus moeilijk een toekomstbeeld vormen, aangezien ik niet weet hoe snel ik blind zal worden, hoe lang ik bepaalde dingen nog zal kunnen doen. Ik heb overlaatst mijn job moeten opgeven. Maar één ding weet ik zeker, ik stop nooit met componeren. Hoe ik daarvoor binnen x aantal tijd tewerk zal gaan weet ik niet, maar stoppen doe ik nooit.
Maar je hoort het waarschijnlijk in mijn antwoord; ik heb de muziek als uitlaatklep en redding. Empusae is meer dan ooit therapeutisch geworden en eigenlijk van vitaal belang.
DE: De tweede demon heet Purah, en opzoekwerk leerde ons dat hij een van de vele gevallen engelen is, engel van de vergetelheid en hij zou ook iets te maken hebben met het oproeren van de doden. Als gewone engel maakt hij je hoofd leeg op een positieve manier, maar als demoon zorgt hij met deze eigenschap voor hopeloosheid waardoor gevoelens van verlorenheid en eenzaamheid zich manifesteren. Kunnen we deze Purah naadloos verbinden met Shabriri? In de zin dat de achteruitgang van het zicht mee de angst aanwakkert dat ook vergetelheid aangewakkerd wordt?
NVM: Eigenlijk wou ik niet echt veel uitweiden over de demonen in kwestie. Iter in Tenebris is, zoals ik zei, heel therapeutisch en heel persoonlijk. Het was niet de bedoeling om een persoonlijk verhaal letterlijk over te brengen. Mijn demonen en hoe ik daarmee omga is eigenlijk niet echt relevant voor de luisteraar. Wat het voor mij betekent en wat het met mij doet, kan echter wel individueel ingevuld worden door elke luisteraar. Voor mij heeft elke demoon een persoonlijke link en elk muziekstuk een manier om daarmee om te gaan. Ik nodig iedereen uit om die link zelf in te vullen.
Ik kan er natuurlijk niet echt onderuit als ik over de plaat wil praten, dus laten we zeggen dat de relatie met deze demoon inderdaad gaat over mijn angsten, zowel gerelateerd aan mijn komende blindheid als andere angst, los daarvan.
DE: Wat demon Iso betreft, daar vonden we geen informatie over terug. Daarom graag van jouw kant wat opheldering omtrent deze entiteit, en in welke relatie staat ze met de andere duivels op Iter In Tenebris?
NVM: De titel refereert naar de Japanse Isogashi. Mijn relatie met Isogashi is dan ook alweer heel persoonlijk, sorry als ik je moet ontgoochelen. Maar alweer, nodig ik iedereen uit om tijdens het opzoeken, een persoonlijke link met de demoon te ontdekken.
DE: ’Aesma’ is de vierde en laatste demon, in het Zoroastrisme de duivel van gramschap. Ook hier weer een eigenschap die we moeiteloos verbinden aan de eerste duivel, wat de cirkel ook rond maakt. Hoe ga je zelf om met gevoelens van woede en kwaadheid?
NVM: Aesma is inderdaad een demoon met wie ik niet zo lang geleden mee ben geconfronteerd. Het heeft inderdaad te maken met de negatieve gevoelens, gepaard aan mijn handicap. Aan het feit dat het ongeneeslijk is. Hoe ikzelf en mijn omgeving, mensen rondom mij en de samenleving op zich daarmee omgaan. Maar dit is alweer een demoon die breed kan geïnterpreteerd worden en voor iedereen anders is. Ik ben er echter wel van overtuigd dat deze vier entiteiten iedereen onder ons lastig vallen en bij ons rondspoken, van welke cultuur je ook bent.
DE: De Joodse overlevering lijkt een belangrijke vorm van inspiratie voor Iter In Tenebris, hoe ben je hier terechtgekomen?
NVM: Toevallig. Ik heb me door verschillende mythologieën laten inspireren. De demonen waren reeds aanwezig. Ik heb enkel opgezocht welke naam ik ze het best kon geven.
DE: Welke demonen uit andere verhalen spreken nog tot je verbeelding en zou je graag in de Empusae wereld introduceren?
NVM: Momenteel heb ik genoeg werk met deze vier. Zowel Lueur als Iter in Tenebris waren voor mij heel gerichte therapie. Wat ik momenteel componeer heeft een andere invalshoek. Het heeft echter bij mij hetzelfde effect, tot mijn aangename verbazing.
Ik ben er momenteel een beetje klaar mee, met die demonen. Het pact dat ik met hen gesloten heb zal nog even duren, dus kan ik me concentreren op andere dingen.
Maar die dingen komen ook uit de donkere, ongrijpbare diepte. Dingen die je best niet benoemt, als je je verstand en geest wilt bewaren.
DE: Bedankt voor het interview Nicolas, en we wensen je heel veel sterkte in je loodzware strijd met deze demonen.
NVM: Allright. Merci.
Sorry dat ik op sommige vragen niet antwoord zoals je misschien had verwacht. Ik worstel zelf wat met het feit dat mijn huidig werk soms heel persoonlijk is, vandaar mijn soms wat ontwijkende antwoorden.
DE: Alle begrip daarvoor, en zoals je zegt spreekt je muziek zodanig tot de verbeelding dat het voor de luisteraar mogelijk is om zelf zijn eigen invulling hieraan te geven.
Ook gingen we te rade bij Nicolas’ levenspartner Christel, tevens actief bij Empusae voor het visuele aspect. Aangezien deze wisselwerking van essentieel belang is in het Empusae verhaal, vonden we dit niet meer dan logisch. Toch bleek dat Dark Entries voor het eerst op dit idee kwam.
CM: (enthousiast) Cool dat je ook aan mij denkt! Dit is mijn eerste interview ooit!
DE: Een primeur voor Dark Enties zowaar! Toch een beetje vreemd want ik vind jouw aandeel in Empusae onlosmakelijk verbonden met het geheel, daarom wou ik hier ook graag dieper op ingaan.
CM: Wel, allereerst bedankt daarvoor!
DE: Niet alleen Nicolas oversteeg de reeds zeer hoge normen die hij eerder reeds bij Empusae had gesteld, ook jij deed meer dan je duit in het zakje met de verbluffende visuele invulling op Iter In Tenebris. Dit met behulp van de augmented reality techniek. Hoe kwam je op het idee om dit te gebruiken?
CM: Ik liep al een tijdje met het idee om AR illustraties te maken voor Empusae... Ik had al eerder geëxperimenteerd met deze technologie samen met EyeJack (het bedrijk dat de app heeft gemaakt die we ook voor het album gebruiken) en ik geniet er echt enorm van omdat het mijn twee favoriete manieren van expressie combineert: illustratie en animatie.
Tevens geeft het ook een nieuw niveau aan het “onderdompelen”. Ik wilde de mensen de gelegenheid geven om naar het album te luisteren en tegelijkertijd naar de animatie te kijken. Ik wilde dat de demonen tot leven zouden komen, en dat de mensen ze haast konden aanraken.
Voor mij is het doel bij het illustreren van een album altijd geweest om de sfeer en de emoties van de muziek te versterken, als een begeleiding, en ik denk dat we met deze techniek de muziek kunnen sublimeren als nooit tevoren.
DE: Ik stel even dezelfde vraag aan jou die ik ook aan Nicolas stelde: hoe heb je het Consouling In Residence concept ervaren?
CM: Iets minder dan een jaar geleden vroeg Nele (Consouling Sounds) me of ik verantwoordelijk wou zijn voor het artistieke aspect bij een speciaal evenement dat 3 artiesten zou verenigen. Het oorspronkelijke idee was toen nog echt een schets, maar het verleidde me meteen. We kwamen samen om aan het concept te werken, zowel in zijn globaliteit als in zijn individuele onderdelen. Weten wat het standpunt van elke betrokken persoon is, brengt zoveel nieuwe ideeën en een ware samenhang met zich mee. Dankzij Nele, die heel hard gewerkt heeft om subsidies voor dit project los te krijgen, konden we het eindelijk voor elkaar krijgen. Het gaf ons de mogelijkheid om creatief een vrije wil te hebben. Ik maakte een speciale illustratie en animatie voor het project die je tijdens de evenementen kon zien, en alle drie de projecten hadden een speciale editie van hun release, waarin iets werd voorgesteld dat een beetje anders was voor het publiek.
DE: Je bent ook verantwoordelijk voor de visuals tijdens Empusae concerten, zal je de AR technologie hierin ook integreren?
CM: Net zoals voor de illustraties, zijn de live visuals voor mij een manier om mensen onder te dompelen in de muziek en hen hierin mee te voeren.
Met de techniek die ik tot nu toe heb ontwikkeld, kan ik nu een volledige live-ervaring voorstellen die volledig in wisselwerking staat met de muziek. Dat maakt het elke keer anders en dus uniek.
We wilden een volledige audiovisuele ervaring creëren en iets nieuws voorstellen aan het publiek. We wilden ze meenemen in onze fantasiewereld om ze deelgenoot maken van onze reis. De AR-illustraties komen inderdaad terug op de live video’s, terwijl de demonen terugkomen en rondspoken in de muziek. De illustraties, de AR en de live video’s zijn allemaal onderling verbonden, en ook allemaal verschillend, waardoor het geheel een volledige cyclus is.
DE: Waar haal je je inspiratie als beeldend kunstenaar, en door welke artiesten ben je zoal beïnvloed?
CM: Voor inspiratie luister ik meestal naar mijn nachtmerries! Ik word ook graag geïnspireerd door mythologie en ik gebruik ook vaak esoterische verwijzingen in mijn werk.
Algemeen genomen inspireren het donkere en het rare me het meest. Ik denk dan aan Japanse horror, David Lynch, Clive Barker, Murakami,...
Maar bovenal is mijn belangrijkste inspiratiebron altijd muziek geweest. Ik laat de beelden bij me binnenkomen terwijl ik gewoon aan het luisteren ben. Ook hier ben ik vooral verliefd op duistere muziek. Ik vind het leuk als een hoekje af is, en een beetje experiment niet schuwt. Zoals bij Ulver, Murcof, Atrium Carceri, Dehn Sora, Colin Stetson,...
Dat werkt vooral goed met Empusae. Nico’s muziek is zo goed dat ik altijd beelden visualiseer als ik ernaar luister! (Ik ben eigenlijk blij dat ik een klein beetje van wat ik zie tijdens de live shows met andere mensen kan delen.)
Voor het picturale gedeelte heeft Giger de grootste invloed op mij gehad, omdat hij me liet beseffen wat ik met mijn leven wilde doen (nadat ik voor het eerst een tentoonstelling van hem zag), maar ook Tsutomu Nihei, James Jean en Vania Zouravliov fascineren me, naast nog vele anderen!
DE: Tot slot nog met betrekking tot het Iter In Tenebris concept, met welke vrouwelijke demon identificeer je jezelf het meest?
CM: Met geen enkele en met allemaal, ze maken allemaal deel uit van mij! En ik heb nog veel meer demonen om te delen...
DE: Laat ze maar komen!